Ik ben Wanda de Kanter, sinds 30 jaar, longarts, tot 1-1-2021 in het Antoni van Leeuwenhoek, Nederlands Kanker Instituut. Vanaf heden met een 0-aanstelling.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wanda_de_Kanter
Ik focuste me tot 1-1-2021 op het zo goed mogelijk behandelen van patienten met longkanker én vanaf heden op het zoveel mogelijk voorkomen daarvan. Als kinderen niet meer verslaafd worden gemaakt door een meedogenloze tabaksindustrie met haar handlangers/ lobbyisten in onze samenleving, is 87 % van alle longkanker te voorkomen. Tabak draagt bij aan het ontstaan van 16 kankers, COPD en 30 % van alle hart en vaatziekten. Elk jaar zijn er weer 20.000 Nederlandse tabaksdoden, wereldwijd 8 miljoen. Tegenover elke tabaksdode staan minstens 50 tabakszieken. De schuld van de verslaving ligt bij de criminele tabaksindustrie, niet bij hen die willens en wetens verslaafd zijn gemaakt.
Ik houd me bezig met medische ethiek rond gezondheid en ziekte in de breedste zin van het woord, inclusief palliatieve zorg, altijd met de patient als leidend uitgangspunt. Ik heb in het Rode Kruis Ziekenhuis de medisch ethisch commissie opgericht, waar ik jaren voorzitter van ben geweest. Ik ben getraind in de ethiek en in het bespreken van ethische vraagstukken zoals rond euthanasie, palliatieve sedatie en triage: het niet beginnen dan wel staken van een behandeling, met het ontwikkelen van een code formulier waarin dit beleid na het bespreken werd vastgelegd.
In de afgelopen jaren heb ik regelmatig columns en artikelen geschreven die her en der gepubliceerd zijn. Ik ben 2 x Vrouw in de Media geworden. Honderden interviews gegeven in vele kranten, radio en tv over bovenstaande onderwerpen. Via deze site wil ik ze bij elkaar brengen en toegankelijk maken voor een ieder die het interessant vindt. Social media helpt mij om mijn boodschap te verspreiden. In 2018 werd ik samen met Benedicte Ficq de meest invloedrijke vrouw in de Opzij top 100. In 2019 was ik Zomergast.
Ik ben 30 jaar getrouwd en ik heb 3 kinderen en 1 kleinkind.
Voor het boeken van een lezing regelt Marga Miltenburg van:
https://www.zijspreekt.nl/sprekers/profile/Wanda-de-Kanter/654/
de financiële en logistieke afhandeling.
http://www.stichtingrookpreventiejeugd.nl
https://www.linkedin.com/in/wandadekanter
http://www.nederlandstopt.nu/index.php?id=66
wandadekanter@hotmail.com
29 april 2016 at 22:19
Hallo
Ik deel enkel even een gedachte over blow -en rookgedrag. Ik ben 48 en heb COPD. Ik rookte ongeveer vanaf mijn 11de tot mijn 31e. Uiteindelijk 40 zware shagjes per dag, zodat ik s’nachts met steken in het hart wakker schrok. Ik stopte dankzij het geweldige boek van Allan Carr.
Ik blowde intensief van mijn 13de tot 16de, daarna minder frequent, ben uiteindelijk gestopt. In die tijd had je niet/nauwelijks coffeeshops, ik moest zelf op zoek naar een huisdealer. De tijden zijn veranderd.
Ik denk dat minderjarigen vandaag bijna even makkelijk aan cannabis kunnen komen als aan tabak en drank (beide hard-drugs). Dat je een coffeeshop een paar honderd meter bij een school vandaan zet is een wassen neus. Trouwens, wie meet hoe vaak en in welke hoeveelheden cannabis word gecombineerd met alcohol en/of andere middelen?
*Quote – Risico’s van cannabis – De Druglijn
Het grootste gezondheidsrisico hangt samen met het inhaleren van de cannabisrook. Cannabisrook bevat veel meer kankerverwekkende stoffen dan een sigaret. Zelfs wie cannabis puur rookt (zonder tabak), krijgt meer teer binnen dan bij een sigaret. Men loopt dan ook meer risico op een longziekte (bronchitis, longkanker, ziekte aan de luchtwegen) of hartproblemen. Bovendien inhaleren veel cannabisrokers de rook dieper en houden ze de rook vast, wat de schadelijkheid nog vergroot. Wie cannabis met tabak rookt, kan ook verslaafd raken aan de nicotine in de tabak.
Door het hoge teergehalte in cannabis ging ik meer tabak, met steeds hoger teergehalte roken, maar met het gevoel dat het nooit zwaar genoeg was. Ik begon het net zo intensief te inhaleren als cannabis-met tabak. Uiteindelijk bleef ik een zware-shag kettingroker, lang na de hash en weed. Cannabis is nu wijdverbreid onder tieners, ik denk dan ook dat mijn verhaal niet zo uitzonderlijk is.
.
Goed dus om op te letten hoe roken én blowen zich de komende jaren bij kinderen ontwikkelt.
Keep it up!
Arend
LikeLike
11 juli 2016 at 21:29
Goede hulp bij stoppen met roken is heel moeilijk te vinden. De praktijkassistente van de huisarts, die ook diabetes en allerlei andere controles doet, wordt hiervoor aangewezen. Niet ondersteund door een verslavingsarts, psychiater of psycholoog. De verslavingszorg hier in Waalwijk, Novadic Kentron, sluit uitdrukkelijk Tabaksverslaving uit. Dat mag niet behandeld worden. Stivoro is afgeschaft. En Trimbos, het kenniscentrum voor alle verslavingen in Nederland, heeft weliswaar veel wetenschappers en kennis in huis, maar behandelt helemaal niet. In elke buurt zou het hele jaar door, heel laagdrempelig, hulp geboden moeten worden bij stoppen met roken. U heeft het over Rookstoppoli. Die zijn hier in de verste verte niet te vinden. Ook niet in Tilburg of den Bosch, de steden het dichtstbij Waalwijk. Als tabaksverslaving iedereen werkelijk aan het hart gaat, zou veel meer hulp geboden en georganiseerd moeten worden.
Over mijzelf, ik heb er 3 hele jaren over gedaan om te stoppen met roken. Nu 8 maanden ervan af.
LikeLike
6 november 2016 at 06:49
Ook ik heb ooit zonder succes aangeklopt bij de verslavingszorg, die vindt het bijna lachwekkend dat een roker hulp zoekt. Raar als je bedenkt hoe erg roken uitpakt op alle lichaamsonderdelen en hoe verslavend het is. Het niveau van de huisartsenhulp is idd niet erg hoog, ik wist zelf meer over alles rondom rookverslaving dan de POH. Wat me verder opvalt is dat jij een vd weinige artsen lijkt die echt openbaar actief en activistisch is. ‘De rechtszaak van Wanda’, zo lijkt het. Zou het niet goed zijn om veel en veel meer artsen bij elkaar te brengen en samen druk uit te oefenen op de politiek? Het lijkt me dat dat veel zichtbaarder en efficiënter is. Je bent echt goed bezig en in sommige kringen bekend, maar ik zou zeggen: ga nog veel verder en DAT organiseren ipv tijd steken in bv een persoonlijke website. Stel je eens voor, een grote landelijke beweging! Alle huisartsen en alle specialistische vakgebieden hebben ermee te maken en zien de gevolgen. Dan zou je pas echt geschiedenis schrijven! Daar kunnen ze niet omheen!
LikeLike
17 januari 2017 at 09:39
Geweldige actie van deze longartsen om de tabaksindustrie aan te klagen.
Het roken moet inderdaad stoppen, natuurlijk omdat de roker er zelf veel schade van ondervindt, maar ook voor de meerokers, Als niet-roker ondervindt ik veel last van sigarettenrook van anderen. Ik heb zwaar astma, ben daardoor zeer gevoelig voor de rook van tabak. Als iemand op 100 meter afstand een sigaret opsteekt krijg ik het al benauwd. Ga maar na wat dat betekent als ik even de stad in wil om een boodschap te doen of op een terras te zitten. Dat vermijd ik dus nu, maar dat heeft weer nare sociale gevolgen. Ondanks veel longmedicatie blijf ik last houden van de benauwdheid van sigarettenrook.
De inzet van Wanda de Kanter en Pauline Dekker waardeer ik enorm. Ik hoop dat ze succes hebben met hun aanklacht tegen de tabaksindustrie. Het zou een schonere wereld en meer levensgeluk opleveren voor iedereen.
LikeLike
19 januari 2017 at 19:59
Hi Wanda, vandaag van twee mannen hun ervaring vernomen, wat het artikel over jou en je passie in het Parool met hen deed: Zij houden het roken voortaan definitief voor gezien. Mooi! De een, Marcel van Roosmalen, is columnist in NRC; in de krant van woe 18 jan 2017 beschrijft hij zijn ervaring. Als je wil, stuur ik het toe. En de andere man vertelde op mijn spreekuur, dat die zijn laatste duwtje de goede richting inkreeg. Leuk he?
Ga vooral door, en vele groeten van een fan,
Arita Immerzeel
POH Zandvoort aan Zee
LikeLike
26 januari 2017 at 12:44
Dank!
LikeLike
26 januari 2017 at 12:47
Hartelijk dank voor uw reactie. Het is niet eenvoudig om een roker op meerook last aan te spreken. Het is belangrijk dat anderen dat doen. Ik zou ook aandacht bij het Longfonds hiervoor vragen
LikeLike
26 januari 2017 at 12:51
Deze website verzamelt alleen interviews. Wij hebben een Stichting Rookpreventie Jeugd met een website en Tabaknee met artikelen over de overheid en lobby. Ook voerden wij een rechtszaak tegen de overheid in 2016 en nu een strafzaak tegen de tabaksindustrie op http://www.sickofsmoking.nl Daar zijn ook vele artsen bij betrokken. Ik ben het geheel met u eens dat de politiek zijn taak ernstig verwaarloost en dat artsen veel meer moeten doen, daar wordt aan gewerkt
LikeLike
26 januari 2017 at 13:00
Geachte Mevr. de Kanter,
Misschien helpt een blikverruimende kijk op het probleem wat roken wordt genoemd.
Wetenschappelijk heet hetgeen iemand door een sigaret naar binnen zuigt en vervolgens weer uitblaast “rookgas”.
Rookgas is een benaming die voor meerdere vormen van uitlaatgas wordt gebruikt.
WIJ, (mensen dus), hebben er “roken”van gemaakt.
Maar je kan het net zo goed “vergassen” noemen. Immers: het verbranden van iets ( in dit geval een sigaret) heet als actie op zich al “vergassen”.
Het feit dat roken zo dodelijk blijkt rechtvaardigd die naam noch meer.
En dan krijgt de discussie plots een andere “lading”.
Ik heb uit diverse publicaties begrepen dat er op dit moment circa 20.000 rokers doden per jaar zijn in Nederland.
Maar zeg nu eens dat er jaarlijks 20.000 mensen vergast zijn c.q. worden.
Dat klinkt wel ff anders.
En het gebruik van de wetenschappelijk juiste benaming kan en mag niet als “fout” worden aangemerkt.
Het klinkt veel indringender om “vergasser” te zijn. Vooral met het juiste historische besef erbij………..
Ik noem rokers altijd neo-nazi’s. Net als hun berucht voorgangers scheppen ze er plezier om mij, als niet roker, toch te vergassen. Het grote verschil met deze voorgangers is dat rokers ook zichzelf doden.
Daarom de extra toevoeging “neo”.
Anders denken, en het correct benoemen is wellicht de grootste stap naar voren in de “stop met vergassen” problematiek.
mvg,
Jan de Wit.
LikeLike
27 januari 2017 at 11:15
Hallo,
Mijn naam is Miel Geers en ik ben hoofdconducteur bij de Nederlandse Spoorwegen.
Regelmatig heb ik mij beklaagd dat ik tijdens mijn werk door/langs groepen reizigers moet lopen die volop staan te roken en dat vaak doen op niet daartoe aangewezen plaatsen.
Ik ben van mening dat het hele openbaar vervoer rookvrij moet zijn, dus ook de stations, haltes.
Kan iemand mij helpen dit voor elkaar te krijgen.
LikeLike
9 februari 2017 at 23:56
Ik kreeg voor me verjaardag pakje shag, was in de 50tiger jaren normaal. Heb ook drie kinderen als ze niet rookten kregen ze duizend gulden, achteraf beetje dom. Was 16 toen ik rookte, tot 46 jaar, gestopt ben 30 jaar eraf en heb nu longfibrose/(emfyseem?), allerhand hulp bij roken werkt niet, gewoon stoppen…!!!
LikeLike
17 maart 2017 at 20:47
Het is natuurlijk anekdotisch bewijs en slechts als illustratie bedoeld: twintig jaar geleden had ik een bedrijfje met 15 medewerkers waarvan een gedeelte rookte. Het ging me financieel niet slecht dus ik kon het me veroorloven: de rokers bood ik aan dat als ze het vol zouden houden om een heel jaar niet binnen te roken (het rookverbod was nog ver weg en het ging me vooral om het klimaat binnen en om de meerokers te beschermen), zouden ze 1.000 gulden krijgen.
De groepsdruk werkte maar misschien nog meer de dreiging dat bij het niet volhouden hún 1.000 onder de niet-rokers verdeeld zouden worden; dát zou ze toch XcYffck! niet gebeuren!
Aan het eind hadden alle vijf of zes het vol gehouden dus heb ik ze allemaal 1.000 gulden overgemaakt. Wat de rokers niet leuk vonden was dat ik onverwacht de rest óók 1.000 gulden extra overmaakte onder het motto “niet gerookt dus meer gewerkt”. Mijn punt was echter wel gemaakt en omdat ze hadden aangetoond het een jaar vol te kunnen houden, kon ik roken op het werk daarna gewoon verbieden.
Of de rokers uiteindelijk definitief gestopt zijn, weet ik niet….
Niek van Dijk
Amsterdam
LikeLike
23 april 2017 at 11:36
Mooi verhaal, belonen werkt!
LikeLike
23 april 2017 at 11:39
Het is een ernstige verslaving, die per persoon anders in elkaar zit , ieder mens is anders
LikeLike
23 april 2017 at 11:40
Ik denk dat u het beste bij de Hartstichting, het longfonds of Clean Air Nederland kan zijn voor het onderwerp meeroken.
LikeLike
23 april 2017 at 11:43
Beste Meneer de Wit, ik denk dat u een goed punt heeft om de sigaret te noemen wat het is , een kankerstok of doodsmiddel, dat gebruik maakt van rookgas. Professor Proctor – Stanton University -schreef de Golden Holocaust vanwege de 6 miljoen mensen die jaarlijks aan de gevolgen van tabak overlijden. Wordt vervolgd.
LikeLike
29 mei 2017 at 14:30
Hallo Wanda,
Ik volg je al langer, en je hebt hele duidelijke en terechte standpunten. Alleen ………. iets genuanceerder mag van mij wel. Waarom geen integraal beleid van ‘ onze’ gezondheidszorg met betrekking tot ‘lijf en leden’. Ik rook, weet dat het slecht is, maar eet geen chips, doe niet aan BBQ, drink geen cola, kom nooit bij de Mac en beweeg ruim voldoende. Waarom kunnen wij mensen niet multi-dimensionaal wijzen op ‘ongewenst’ en ‘minder gepast’ gedrag? Volgens mij heb jij de sleutel in handen.
LikeLike
10 juni 2017 at 13:42
Beste
Omdat 1. de gevolgen van roken groter zijn dan opgeteld : niet bewegen, overgewicht, alcohol, hoge bloeddruk tesamen.
7 miljoen doden per jaar en honderd miljoenen zieken heden.
omdat 2. het extreem verslavend is , net zo verslavend als heroine en cocaine
3. met name de kinderen getarget worden en willens en wetens binnen 4 weken verslaafd raken. De sigaret is addictive by design
LikeGeliked door 1 persoon
5 augustus 2017 at 15:09
Graag vestig ik de aandacht op een wat minder belicht naar kantje
van roken en verslaving in het algemeen.
Het is obsessief, je ‘staat niet meer vrij in het leven’.
Het be-invloedt je zenuwgestel.
LikeGeliked door 1 persoon
20 augustus 2017 at 07:32
In de krant vandaag een foto van een supermarktkassa met een briefje dat aan fie kassa even geen alcohol afgerekend kon worden, (dit vanwege de geloofsovertuiging van een werkneemster).
Maar heel vaak als ik cassieres in de supermarkt tabak zie verkopen vraag ik me ook af of het niet mogelijk zijn vanuit gewetens bezwaar te weigeren dit te verkopen.
Zowieso vraag ik me af of zeventienjarige cassieres het eigenlijk wel zouden mogen
LikeGeliked door 1 persoon
13 september 2017 at 14:39
Beste Wanda,
Ik zal mij even voorstellen, ik heet Ab Reijgersberg en ben nu 57 jaar, ik rook vanaf mijn negentiende jaar. En ik ben vanaf mijn zestiende jaar onderhoudsschilder, dus veel stof en het werken met toxische stoffen is in mijn beroep vrij normaal. In de loop der jaren heb ik meerdere pogingen ondernomen om te stoppen met roken, maar dit hield ik slechts op zijn hoogst drie weken vol.
Door gebeurtenissen van buitenaf viel ik weer in mijn oude gewoonte, dus weer roken. Het is een ramp als je leven niet vlekkeloos verloopt, waardoor de drang naar een sigaret bijna je vriend wordt.
In 2004 kreeg ik een hartinfarct, dus zou je zeggen dat dit genoeg reden was om te stoppen, dat heb ik nogmaals geprobeerd, het resulteerde in, dat ik twee weken ben gestopt met roken.
Maar toen brak het revalidatie traject aan, waar je weer gaat werken, en dan blijkt je werkgever niet te snappen dat je lichaam anders werkt dan er voor, ik zat met een groot probleem want ik wilde werken maar mijn lichaam werkte niet mee en ik kon niet meer de prestatie leveren die mijn werkgever van mij verlangde, dus vrat ik mij op door meer te roken.
Dit even in het kort, mijn beroep is in de loop der jaren sterk veranderd, in veel gevallen zijn producten vervangen door milieu vriendelijker bv door water gedragen verven, geen lood menie verf meer ,en mondkapjes om schuurstof tegen te gaan allemaal heel goed.
Hier is een hoop gedaan om schade claims te voorkomen.
Maar mijn punt is hoe het mogelijk is, dat willens en wetens sigaretten en shag verkocht mogen worden waarvan een ieder weet dat je er aan zult sterven en als de chemische stoffen die in een sigaret zitten, worden aangetroffen in mijn tuin wordt mijn tuin direct gesaneerd door de grond af te graven.
Waarom zijn tabaksproducten niet verboden, er zijn genoeg medici in de wereld die dit hadden kunnen onderbouwen. Maar een roker is voor de samenleving geen gevaar, hij levert eerder geld op voor de staatskas en hij gaat eerder dood.
Waarom hebben de medici eigenlijk nooit een anti-rokers lobby opgezet? Zoals u nu het proces tegen de Nederlandse staat aanspant, zal ik dat alleen maar aanmoedigen want ik sta geheel achter uw protest.
Ik wens u beide veel succes toe met de strijd om de jeugd niet te laten beginnen met roken.
Want roken is een zeer sterke verslaving die mensen moedwillig kapot maakt. En dat mag zeker niet gebeuren bij de jeugd.
Ik hoor graag van u.
Met vriendelijke groet,
Ab Reijgersberg
LikeGeliked door 1 persoon
30 september 2017 at 19:57
Ik heb zojuist het gesprek met u en een vertegenwoordiger van de tabaksbranche op Kassa (d.d. 30-sept-2017) gezien naar aanleiding van een door de tabaksfabrikant nog te introduceren minder schadelijke smeltsigaret.
Ik ben onder de indruk van uw -overigens geheel terechte- boodschap over roken. Het is niet te begrijpen dat een vertegenwoordiger van de tabaksproducenten toegeeft dat roken schadelijk (en dodelijk) is; maar nu met een nieuw product komt (smeltsigaret) dat, hoogstwaarschijnlijk, een beetje minder schadelijk zal zijn. Het effect over twintig jaar zal niet anders zijn omdat een beetje minder schadelijke kanker niet bestaat evenals ‘een beetje minder overlijden’.
De tabaksproducten moeten simpelweg verboden worden. We hebben als Nederland al vaak voorop gelopen in trends; laat ons nu ook het eerste Westerse land zijn dat van alle tabaksproducten het produceren, het verkopen en het gebruiken van tabak resoluut verbiedt.
LikeGeliked door 1 persoon
27 oktober 2017 at 21:42
Ik wens u oprecht alle succes van de wereld. Ik heb nooit gerookt, maar wel astma. Ik heb in het verleden moeten vechten voor mijn leven en begrijp nog steeds niet dat de fabrikanten niet worden aangeklaagd voor dood door schuld. We zouden dan snel van deze ellende af zijn. Als ik ook maar iets kan bijdragen, laat het mij dan weten.
LikeGeliked door 1 persoon
28 oktober 2017 at 18:04
Beste AB
Ik ben het geheel met je eens, en we hopen dan ook dat het Openbaar Ministerie er voor kiest de tabaksindustrie strafrechtelijk te vervolgen ( zie interview Volkskrant en http://www.sickofsmoking.nl
LikeGeliked door 1 persoon
26 november 2017 at 13:55
Beste mevrouw de Kanter,
Hoe blij verrast was ik toen ik in De Standaard las over de rechtszaak tegen de tabaksfabrikanten. Ikzelf ben 36 jaar verslaafd geweest en toen ik gestopt was (met de hulp van de medicatie Champix én met de inzichten uit het boek “De opluchting” van Jan Geurtz) werd ik razend kwaad. Omdat dit uitermate verslavend gif vrij te koop is. Ik hoop stellig dat men binnen afzienbare tijd tabak uit de reguliere handel haalt en men rokers begint te zien als “zieken” die hun shots nicotine kunnen blijven halen maar dan op een plek waar deze drug thuishoort: in apothekers en op voorschrift van een arts.
LikeGeliked door 1 persoon
1 februari 2018 at 15:36
Aangezien roken lang niet de enige oorzaak is voor (long)kanker verwacht ik ook melding van andere oorzaken en ook daar het organiseren van rechtzaken tegen producenten, wellicht verkopers ea
LikeGeliked door 1 persoon
1 februari 2018 at 15:42
… overigens bedenkelijk dat er heel veel gemeenschapsgeld in dit ‘anti roken-gebeuren’ gaat, terwijl de vrije wil een grote rol speelt (ik ontken de verslavingsfactor niet).
Als we nu nog niet weten dat roken schadelijk is ….
LikeGeliked door 1 persoon
18 februari 2018 at 10:36
Gemeenschapsgeld? Wat bedoelt u daar precies mee? Er wordt alleen tegen het allerlaagste tarief een advocaat betaald, de rest wordt uitgevoerd door vrijwilligers. Elke extra aangever sluit zich aan zonder extra kosten
LikeGeliked door 1 persoon
26 maart 2018 at 12:30
Geachte dr de Kanter,
Wat verricht U nobel werk! U heeft helemaal gelijk! Ben zelf gestopt met roken sinds 2 jaar (nu bijna 60 jaar oud, dus ik vrees het ergste). Overigens heb ik ondertussen ook zeer gematigd met alcohol, ook een killer. Op je gezondheid? Over de effecten van alcohol van prof. Kahn is mijns inziens een goed boek daarover.
Met vriendelijke groeten en keep up the good spirit!,
Wouter, Groningen
LikeGeliked door 1 persoon
28 maart 2018 at 15:13
…..Gewoon niet reageren op onze reactie n.a.v. het interview in AD van afgelopen weekend. Over uw volhardende strijd inzake tabaksontmoediging, maar zelf alle bevolkingsonderzoeken negeert..Dat u daar -privé- een eigen weg in volgt is uw zaak. Maar dat u deze mening in de media profileert, als Bekendste Nederlandse Medisch Specialist, is ronduit stuitend. En misleidend. Hoeveel toekomstige borst-, cervix- en coloncarcinoompatiënten kunnen wij verwelkomen ? Maligniteiten die tijdig ontdekt en behandeld hadden kunnen worden. Ja, door uw cartooneske en ‘alwetende’ mutsvertoning in AD ! U stamt duidelijk af van de Homo Stupidicus Media Kletsicus. De groeten van alle opsporingsinstanties borst-, cervix- en colonca.
LikeGeliked door 1 persoon
26 mei 2018 at 17:39
Geachte Meneer of Mevrouw van van Roestelare,
Ik hoop dat u mijn algemene reactie hebt gelezen op de site. Ik kan niet iedereen apart beantwoorden. Er zijn nogal wat kanalen met reacties geweest, het was onmogelijk iedereen persoonlijk te antwoorden. Ik hoop dat u begrijpt dat dit effect nooit mijn bedoeling nog opzet is geweest, ook niet van de journalist. Het interview ging er helemaal niet over.
Hartelijke groet
Wanda de Kanter
LikeGeliked door 1 persoon
25 augustus 2019 at 21:15
Zou u of een medewerker contact met mij willen opnemen. Buiten de gaatjes in het filter is er nog een ander probleem wat door deskundigen is onderzocht maar tot nu toe overheen gekeken is.
LikeLike
28 augustus 2019 at 20:11
Verslaving
Met veel aandacht lees ik altijd de t.v.-recensies van Arjen Fortuin vanwege diens rake, genuanceerde observaties. Met verbazing nam ik dan ook kennis van Fortuins conclusie in Een antwoord met meer antwoorden dan vragen (NRC/H 26/8) over de uitzending van Zomergasten met Wanda de Kanter.
Fortuin stelt hier namelijk dat het een avond was met meer antwoorden dan vragen en De Kanter voor de paradoxen van het bestaan minder belangstelling had. Dit zou blijken uit het antwoord op de vraag van Abbring hoe De Kanter had kunnen blijven roken terwijl ze op haar werk dagelijks geconfronteerd werd met de gevolgen van roken. Klaarblijkelijk vindt Fortuin dat het antwoord van De Kanter, namelijk “Ik was verslaafd”, een toelichting ontbeerde. Dit korte antwoord van De Kanter was echter juist briljant want raakte precies de kern van haar boodschap. Immers, een longarts die dagelijks met de gevolgen van roken wordt geconfronteerd en desondanks niet kan stoppen is het ultieme bewijs hoe verslavend roken is en hoe misselijkmakend het is dat de tabaksindustrie die verslaving bewust creëert en in stand houdt. Welke toelichting heeft deze boodschap nog nodig? Compliment ook voor Abbring die hier niet doorvroeg!
Lot van der Heijden-de Graaff
LikeLike
6 september 2019 at 16:00
vertel!
LikeLike
16 mei 2020 at 11:50
Goedemorgen, vandaag precies 1 jaar gestopt met roken. Ben er maanden ziek en depressief van geweest en nog steeds vraagt mijn lichaam om nicotine! Ik wil en zal en moet het volhouden ! Ben 69 jaar dus heb heel wat pakjaren!
LikeLike
28 december 2020 at 17:27
Toen ik 12 was begon ik met roken (stoer joh!) Op mijn 58ste ben ik van het ene op het andere moment gestopt.Daar zijn echter talloze vergeefse pogingen aan vooraf gegaan. Inmiddels ben ik bijna 7 jaar rookvrij. Toch taal ik nog steeds wel eens naar een shaggie.
Ik vind het geweldig dat mevrouw De Kanter zich zo inzet tegen de tabakslobby. Zelf heb ik wel eens overwogen om aangifte te doen tegen de fabrikant van mijn pakjes shag voor poging tot moord. Ik heb het niet gedaan, omdat ik vrijwel zeker weet dat zo’n aanklacht niet serieus genomen zal worden en waarschijnlijk door de dienstdoende agent geweigerd zal worden. Eigenlijk ben ik van mening dat alle fabrikanten aangeklaagd moeten worden wegens massamoord en zware mishandeling. Ook vind ik dat de fabrieken per direct gesloten moeten worden, zonder vergoeding voor de aandeelhouders. Zij hebben al genoeg binnen geschraapt uit de portemonnees van hun slachtoffers. Voor de arbeiders en de plantagewerkers, moet er natuurlijk wel een goed vangnet zijn.
LikeLike
13 januari 2021 at 23:45
Nadat ik al jaren alles heb geprobeerd wat maar in de handel is aan medicijnen en behandelingen is het nog niet gelukt te stoppen, ik rook nu ruim 50 jaar maar geef de moed nog niet op. Heb nu goede berichten gehoord over Tabex in Nederland nog niet geregistreerd en nog niet verkrijgbaar maar in vele omliggende landen wel te koop. Het is de natuurlijke variant van Champix zover ik heb gehoord. Nu wel legaal te bestellen via Nederlands adres. wat weet u van Tabex en wat is uw advies?
LikeLike
14 januari 2021 at 16:25
Al verschillende keren geprobeerd om te stoppen met roken..en rook dus nog steeds!!
Ik had zelfs al eens bedacht om maar aan de drugs te gaan… want dan ben je zielig en krijg je hulp, wordt je opgenomen in een drugsvrije omgeving totdat je klaar bent om het zelf aan te kunnen. Ik denk dat het echt zou werken om met een groepje ergens “af te kicken”
LikeLike
20 januari 2021 at 15:00
Zojuist heb ik het niet roken maar koken ontvangen. Ik zou eigenlijk wel een donatie willen geven voor dit doel. Zelf heb ik destijds een flinke prijs uitgeloofd aan mijn petekind en mijn kleinkinderen voor als ze tot hun 18e niet zouden roken. Daarna achtte ik ze oud en wijs genoeg. Het heeft prima geholpen. Maar ik heb een neef die rookt net als zijn vriendin. Ze weten beiden dat het slecht is voor de gezondheid. Op dit moment ontbreekt bij hen ook de wil er iets aan te doen. Hier helpt een premie voor stoppen met roken ook niet meer. Des te belangrijker dat er al bij de jeugd wordt begonnen met ontmoedigen van roken.
LikeLike
23 januari 2021 at 16:03
Dat roken slecht is, is mij al lang bekend. Toch wil ik ’n tegengeluid laten horen. Ik kom uit ’n gezin met 6 kinderen, de kinderen zijn allen in de oorlog of net na de oorlog geboren. Thuis werd door iedereen gerookt en er was niemand die daar aanstoot aan nam. Sterker nog de sigaretten en sigaren stonden op tafel voor als er bezoek kwam. velen van mijn leeftijd zullen dat wel herkennen. Ik ben zelf begonnen met roken op mijn 12e en nu 60 jaar later nog steeds niet gestopt. Daar zijn ’n paar redenen voor. De eerste is dat ik door mijn opvoeding lang met ’n depressie heb rondgelopen zonder dat zelf in de gaten te hebben gehad. Op mijn 51e ben ik ingeklapt en heb hulp gezocht, na heel wat therapieën ben ik er redelijk uitgekomen. Die depressie heeft gevolgen gehad voor het leven tot mijn 51e, ook daarna nog. Door die depressie heb ik, ondanks dat ik wel het vermogen heb, nooit ’n fatsoenlijke opleiding gedaan wat uiteraard consequenties had voor mijn maatschappelijke status, Ook kon ik mij niet binden, waar ik nog steeds last van heb. Deze dingen hebben er toe geleid dat ik al een aantal jaren alleen ben. In mijn depressie periode was roken lekker en afleiding. En nu ik er alleen voorsta is het nog steeds lekker en geeft afleiding. Bij de krant, de TV., na het eten e.d. Dat ik verslaafd ben moge duidelijk zijn en die is alleen onder de knie te krijgen als ik 24 uur iemand heb waar ik op terug kan vallen. Ik heb mijn zus aan COPD zien sterven en ’n week daarvoor vroeg ze aan mij of we nog ’n sigaret zouden roken. Had ik haar, die zwaar aan de zuurstof zat, dat moeten weigeren? Met mijn broer die in het hospice aan kanker is gestorven, hetzelfde, zelfs ’n paar uur voor zijn dood. Ik ben van mening dat we toch iets genuanceerder tegen roken moeten aankijken. We willen alles wat slecht voor de mens is de wereld uithelpen, dat zal ons nooit lukken. De mens is zo lang hij op aarde rondloopt op zoek geweest naar genotsmiddelen en zal dat ook blijven doen. Neem alcohol bijv. is volkomen legaal en je mag jezelf helemaal te pletter zuipen met alle maatschappelijke gevolgen en doden van dien. wanneer je naar de site : WorldOmeters gaat kun je zien hoeveel mensen er vandaag aan roken zijn gestorven, daaronder staan de doden van vandaag ten gevolge van alcohol, ongeveer de helft van de rokers. Jongens, we halen nog 2 kratten voor de prijs van 1! Hypocriet?
LikeLike
25 januari 2021 at 18:02
Verslaving
In september 2017 werd ik vreselijk hoestend wakker, dat ging al een poosje zo. Ik rookte ook al bijna vijftig jaar. Veertig jaar geleden ben ik, tien jaar zwaar verslaafd aan heroïne, (en roken) plotseling daarmee gestopt. Dat ging wel even anders, het heeft nog jaren geduurd voor ik clean was en daarna nog tien jaar tot het moment dat ik echt zeker wist dat ik sterker was dan die troep.
Deze ochtend besloot ik bijna gelijk: Ik stop ermee en heb bij mijn kopje koffie in de tuin nog een laatste shagje gerookt. Ik heb me dagelijks vastgehouden aan het idee dat dit een ‘heel goed plan’ was, net zoals veertig jaar geleden.
Met beide beslissingen ben ik nog steeds erg blij.
Wat het stoppen met roken betreft: De chronische bronchitis…die is weg. Mijn longfunctie was na korte tijd al sterk verbeterd. En het stinkt niet meer in huis. Mijn huisdieren hoeven niet meer mee te roken. En misschien had ik mijn huwelijk zelfs kunnen redden als ik gelijk met mijn ex-man was gestopt, zoek maar eens op wat roken voor effect heeft op je libido.
Gewoon doen: wordt je blij van, succes
LikeLike
27 januari 2021 at 12:45
Wat een verhaal, wat een leven. De sigaret is daar een onlosmakelijk onderdeel van. Er is geen situatie zonder die sigaret. Het is de kern van de tabaksverslaving dat de koppelingen zo eindeloos zijn. De vraag is altijd is elke sigaret even lekker. Als je nooit een eerste had geprobeerd had je niets gemist, had je zusje geen COPD hoeven krijgen. Was de depressie misschien minder diep geweest. Kortom mijn enig streven is dat kinderen geen eerste sigaret opsteken, dan missen ze ook niets en blijft hen heel veel ellende bespaard.
LikeLike
27 januari 2021 at 12:47
Daar zijn mogelijkheden voor: eerst naar de praktijkondersteuner en als dat niet zijn er rookstoppoliklinieken. in het Rode Kruis Ziekenhuis kan je dagelijks in groepen instromen bv. Kijk maar op hun website!
LikeLike
27 januari 2021 at 12:49
Het werkt hetzelfde als Champix. Mijn advies is in eerste instantie begeleiding bij de huisarts/ praktijkondersteuner met evt medicamenteuze ondersteuning. Alleen pillen zonder begeleiding is veel minder effectief
LikeLike
4 februari 2021 at 07:18
Wanda, ik heb je boek parasiet der kwetsbaren met veel aandacht gelezen. Hartelijk dank voor de duidelijke uiteenzetting. 1 kanttekening. Je spreekt in je boek op blz 69 over jeugdzorg die de preventie doet. Dat klopt niet. Jeugdzorg komt in beeld als er problemen zijn die aangepakt moeten worden. Jeugdgezondheidszorg is de instantie die jij bedoeld. Jeugdgezondheidszorg monitoort de kinderen, signaleert, begeleid gezinnen met enkelvoudige problematiek en verwijst naar instanties als het probleem te groot is. Instanties zoals jeugdzorg. Ik werk nl. Bij de jeugdgezondheidszorg en hou me dus ook bezig met rookpreventie. Vriendelijke groet Alie
LikeLike
1 maart 2021 at 08:03
Beste mw de Kanter,
Mijn naam is Silke, ik ben 3e jaars opleideling tot specialist ouderengeneeskunde. Ik ken u natuurlijk vanuit de media en heb tweemaal een lezing van u mogen bijwonen op een congres en op een onderwijsmiddag voor aiossen. Uw bevlogenheid en passie hebben een grote indruk op mij gemaakt.
De reden dat ik u bericht is de volgende:
Voor mijn afstuderen heb ik gekozen een scriptie te schrijven over vitale ouderen en stoppen met roken. Wat is de gezondheidswinst wanneer ze stoppen met roken op hogere leeftijd (70+)? Wat is de levensverwachting en op welke manier verbetert deze na het stoppen met roken? Wat is de invloed op de gezonde levensverwachting?
Mijn vraag aan u is in eerste instantie: heeft u tips voor literatuur of bronnen voor achtergrondinformatie hierover? Heeft u aanvullende adviezen wat een interessante (toevoeging aan) de vraagstelling zou kunnen zijn?
Ik hoop dat u tijd en gelegenheid heeft voor een reactie.
Alvast hartelijk bedankt!
Met vriendelijke groet,
Silke Janssen
AIOS ouderengeneeskunde Radboud universiteit Nijmegen
LikeLike
2 maart 2021 at 21:25
dank voor je opmerking, je hebt natuurlijk helemaal gelijk, mocht er een nieuwe druk komen wordt het meegenomen
LikeLike
2 maart 2021 at 21:29
Beste Silke ik denk dat je vooral bij cijfers van het CBS / RIVM kan kijken, daar zie je incidentie per leeftijd en SES
er zijn geen prospectieve cijfers van stoppen met roken na het 70e voor zover ik weet, het effect met stoppen met roken op cardiovasculaire risico neemt af na het 70e, er is altijd een effect. Op het krijgen van blaaskanker is het effect kleiner dan bij longkanker, na het 70 e is het vaak ook de conditie, de kosten, de familie en omgeving wat mensen de wens geeft te stoppen met roken
LikeLike
3 maart 2021 at 09:11
Ik ga richting 70, maar ik merk nog dagelijks de voordelen van het stoppen met roken nu 3,5 jaar geleden. Fitter, nooit meer bronchitis gehad, eerder meerdere keren per jaar. En geen rokershoestje meer, ook niet onbelangrijk in deze corona-tijd.
LikeLike
8 maart 2021 at 16:21
Beste collega De Kanter, wil graag even contact met u over een produchmaatschappij die mij benaderde om ge interviewd te worden over een optreden in de media tegen roken. Ik was vroeger als kinderarts een aantal jaren lid van de Stichting Volksgezondheid en roken. Zat ook in het hoofdbestuur van het Astmafonds, nu longfonds.
Heb veel over u en uw collega gelezen en denk dat u of zij de uitgelezen personen zijn om de vragen van deze productmaatschappij te helpen oplossen.
Graag wil ik u e.e.a. Telefonisch of per Email toelichten.
Mijn emailadres is: warminkdeblois@aol.com
Met dank en vriendelijke groet,
Herm H. Warmink, emeritus Kinderarts en Luchtvaartgeneeskundige.
Huizen
LikeLike
23 april 2021 at 23:36
Er wordt veel gesproken om de verkoop van tabakswaar in de supermarkten te stoppen. Zou het ook niet goed zijn om de verkoop van tabakswaar in de verzorginstellingen ook te verbieden. Ik mis deze discussie. Het is niet alleen vanuit gezondheid maar ook vanuit het brandgevaar op de kamers.
LikeLike