Aan een van de belangrijkste voorwaarden voor goede marktwerking: dat elke markt partij zijn eigen belangen het beste behartigt, wordt bij een verslaving niet voldaan.

 

Het gaat niet op bij de verslaving aan bijvoorbeeld alcohol, wanneer de alcoholist onder invloed een kind dood rijdt of de boel kort en klein slaat , noch bij het kind dat al coma zuipend op de intensive care belandt. Het gaat niet op voor de 4 miljoen nicotine verslaafden waarvan een kwart zijn pensioen niet haalt en miljoenen mensen kanker, hart, hersen en longziekten krijgen. Ook het kind dat op zijn 18e morbide obese is, gepest is en diabetes ontwikkelt is het slachtoffer van die ongelijke markt, waarvan de ouders nota bene, de schuld krijgen….

Acute bevrediging van de behoefte van de verslaafde dan wel van het impulsieve kind versus de gevolgen op lange termijn is een ingewikkeld complex geheel. Met vele verschillende oorzaken op genetisch, historisch ,cultureel en sociaal niveau en aangeleerd gedrag. Door miljarden aan marketing, reclame en lobby van de tabaks- voeding- frisdrank en alcohol industrie wordt de invloed van die agressieve vrije markt steeds groter. De markt vindt en kent elkaar en maakt gebruik van elkaars kennis en framen de patient. Die is immers vrij om te kiezen. Niemand dwingt hem toch dat kratje leeg te drinken…De ouders moeten beter opvoeden, reclame werkt niet, dus zijn merkloze sigaretten pakjes overbodig. Pest arme mensen niet met duur bier of shag, voorkom ten allen tijden accijns verhoging. Het is het toppunt van betutteling ,dreigt de industrie, wat een land, mogen zij hun hamburgertje, sigaretje en biertje niet meer, niet meer, niet meeeeeeeerrr, echoet het…..de industrie kaapte het begrip vrijheid.

 

Mensen! Wordt wakker. Het is complete verwaarlozing, deze maatschappij die haar lot in handen legt van bigtobacco, bigfood –big frisdrank en big alcohol. Met Holland Heineken house en Mac Donalds in het Olympisch dorp. Waar Coca Cola hoofdsponsor is, samen met Achmea ,op een sport toernooi van middelbare scholieren. Hoeveel moet je wel niet rennen om een blikje cola te verwerken. Waar samenwerking verbanden zoals de JOGGS (jeugd op gezond gewicht) de scholen beïnvloeden samen met het bedrijfsleven, dat maar 1 doel heeft: “life long consumers” te vinden: jong geleerd immers is oud gedaan. Waar een minimum prijs van alcohol wordt tegengehouden, waar reclame op elk uur van de dag op kind hoogte voorbij komt. Waar de alcohol en tabaksindustrie samenwerken achter de schermen en er voor zorgen dat er geen effectieve leeftijdscontrole op verkoop plaatsvindt. Influencers op Instagram laten zien hoe mooi het leven wel niet kan zijn als je je kapot rookt. De foto’s die wij in het ziekenhuis zien staan niet op Instagram  Nooit. Het beeld is volledig vertekend.

Tegen al die reclame zijn geen overheidscampagnes. Geen tegengif. “Iedereen weet het toch” is de meest gehoorde onzinnige kansloze opmerking.

Nicholas Freudenberg schrijft in de Guardian * dat het “ corporate consumption complex” zijn invloed stevig heeft verankerd in de westerse maatschappij. Het web sluit zich om ons heen zonder dat we het merken. Beleidsmakers, wat slimmer en hoger opgeleid worden omringd door gelijkgestemden die hun impulsen wat beter kunnen bedwingen. En mogelijk genetisch minder gevoelig zijn.  Zij zien de miljoen diabetes patiënten niet ten gevolge van overgewicht noch de booming business van de bariatrische chirurgie. Zij zien de alcoholisten niet die de ziekenhuizen bevolken met varices bloedingen en levercirrhose. Zij zien de kanker patiënten niet die zich door hun verslaving kapot hebben gerookt. Noch de mensen zonder been, halfzijdige verlamming na een hersen infarct, weggestopt in revalidatie centra of verpleeghuizen. Zij zien de honderd duizenden COPD patiënten niet die met een zuurstof fles achter de geraniums zitten.. en het ergste is dat zij zich verschuilen achter het mantra van eigen vrije keuze….zij volgen kennelijk de huidige neuro-biologische wetenschappers  niet en klampen zich vast aan dogma’s van oude filosofen dat de mens alles zelf in de hand heeft…

Vandaag moeten we ouders, politici, artsen en gezondheidswerkers mobiliseren die de rechten van onze kinderen verdedigen zodat zij niet meer verleid worden door de voedings, frisdrank , alcohol en tabaksindustrie. Elke , werkelijk elke effectieve maatregel wordt wereld wijd in de westerse wereld tegengewerkt door het “corporate consumption complex” . Waarom hebben artsen en public health specialisten het niet voor het zeggen. Zij zien de gevolgen dagelijks. “ROI” is belangrijker dan de gezondheid van onze toekomst.

Laat dit complex opdraaien voor de kosten van de gevolgen van hun producten inclusief emotionele keiharde campagnes.

Wie komt er in opstand?

 

* Top lessons from 50 years of fighting the tobacco industry- Guardian : Nicholas Freudenberg 21-1-2014

Advertenties