Gepubliceerd op nederlandstopt.nu, januari 2015

Geachte Mevrouw de Kanter: “weet dat de genodigden die avond geen enkele kennis hebben over uw onderwerp, maar wel een uitgesproken mening hebben juist over dit onderwerp” (onderwerp: roken, kanker en lobby)

Recent ontstond er een heftige discussie naar aanleiding van een artikel in de Trouw november 2014 op het longkanker forum over het feit of als iemand longkanker krijgt die heeft gerookt of dat zijn eigen verantwoordelijkheid/keuze is… zo’n discussie doet pijn….

De feiten

Longkanker is van alle kankers killer nummer 1 in Nederland: er gaan meer vrouwen dood aan longkanker dan aan borstkanker. Het aantal vrouwen met longkanker is de laatste 10 jaar verdubbeld.

Feit is dat 15 -20 % van hen nooit gerookt heeft.

Feit is ook dat van de overige 80%, minstens de helft het roken al(lang) gestaakt heeft, vaak met veel moeite en begeleiding. Van de mensen die dan nog over blijven zal een gedeelte alsnog stoppen. Het aantal actieve rokers op het moment van diagnose is dus relatief klein. En eerlijk gezegd, een overgroot deel van de mensen met longkanker heeft op het moment van diagnose al uitzaaaiingen. Om dan al te zeer aan te dringen op stoppen met roken is mij zelfs een brug te ver…

Longkanker is agressief, na 5 jaar is nog maar 15% in leven. Het overlevingspercentage is de laatste 50 jaar niet tot nauwelijks verbeterd. Het gevolg is dat er geen actieve pressie groep is, zoals bij borstkanker (Borstkanker Vereniging Nederland en Pink Ribbon).

Door het ontbreken van voldoende overlevende actieve (ex)longkanker patiënten en door het stigma is er onevenredig weinig geld voor longkankeronderzoek. De longkanker vereniging moest het tot op heden met 18.000 euro doen tegenover de borstkanker vereniging met twee miljoen euro. Nieuwsuur besteedde hier al eerder een uitzending aan: de onzichtbare kanker.

Roken draagt niet alleen bij aan longkanker: ook aan 17 andere soorten kankers: van borstkanker, baarmoederhals kanker tot darmkanker (Surgeons General Report 2014).

77% van de mensen met longkanker die gerookt hebben voelt zich schuldig, de familie vindt hen schuldig. Ingegeven door de stupide gedachte dat een verslaving een vrije keuze is, “weloverwogen” gemaakt op een leeftijd van 12 jaar. Het concept “vrije keuze” is een brainwash, 50 jaar lang door de tabaksindustrie geplant. Van “liberation sticks” tot de illusie van emancipatie als een vrouw gaat roken.

Verslaving, geen vrijheid

Roken is net zo verslavend als cocaïne en heroïne. Ratjes die verslaafd zijn geraakt, kiezen eerder voor nicotine dan voor voedsel, tot de dood er op volgt.

Op dit moment staat Amsterdam vol lichtkranten met de waarschuwing dat er dodelijke cocaine verkocht wordt. De 20.000 jaarlijkse tabaksdoden in Nederland worden niet vermeld. Want legaal…

Dankzij miljardenmarketing worden kinderen gezocht: zij heten in de geheime documenten van de tabaksindustrie de replacement smokers: 1 op de 4 rokers overlijdt immers voor het pensioen en moet vervangen worden. Een kind is binnen 4 weken verslaafd, nicotine kaapt al snel je beloningssysteem. Niets is meer even leuk zonder die sigaret, de toekomst is ver weg, 40 is al stokoud in de ogen van deze jongeren.

Er zijn miljoenen kinderen die voor hun achttiende gaan roken onder sociale druk, peer group pressure, of omdat hun ouders hen op hun 13e hun eerste pakje sigaretten gaven. In een familie vol rokers en een rokende moeder in de zwangerschap is je brein al snel verhoogd nicotinegevoelig en is het vrijwel onmogelijk niet te gaan roken.

Laag opgeleide mensen leven gemiddeld 10 jaar korter, en dat komt vooral door roken en overgewicht. Dat pleit tegen de eigen vrije kinderkeuze… en voor een sociaal culturele oorzaak.

De toekomst is ver weg voor een kind

1676: “ Omdat niet haastiglijk het oordeel over de boze daad geschiedt, daarom is het hart van de kinderen der mensen in hen vol om kwaad te doen” (omdat de “straf” pas laat ontstaat, gaat het gedrag maar door)

Overgewicht , weinig vrijheid in een fatpack

Het is niet alleen roken, ook overgewicht komt dankzij miljarden marketing tot stand.Sportevenementen gesponsord door Coca Cola: een samenwerking met een ziektekosten verzekeraar. Een dik kind wordt een dikke volwassene, met alle gevolgen van dien. Gepest, suikerziekte en een hoge bloeddruk. Alcohol heeft geen minimum prijs, intensieve jeugd reclame, Holland Heineken House, op elke straathoek te krijgen, met coma zuipen en andere ziekten tot gevolg.

Kunnen we als maatschappij niet inzien dat een kind, onze toekomst , onmogelijk voor de 100% verantwoordelijk kan worden gehouden voor zijn ziekte over 20 jaar? Dat die ziekte in bovenstaande voorbeelden tot stand is gekomen onder druk van intensieve marketing, grenzeloze lobby, sociale druk, peer group pressure en culturele factoren?

Laten we stoppen met het blamen en shamen van de patiënten, maar actief onze kinderen, onze toekomst gaan beschermen: door kennis middels campagnes , minimum prijs afspraken, beperken van marketing punten en het afschaffen van reclame gericht op kinderen. Laten we de ouders een handje helpen.

 

Stop stigma, ken de feiten en toon compassie.

 

Advertenties